I likhet med alle andre bransjer, er maritim sektor preget av store behov for å redusere kostnader, øke effektiviteten, være best på sikkerhet og levere på forventningene om en mer bærekraftig drift.
Digitaliseringen skaper nye muligheter i form av hvordan flåter styres, som endrer forretningsmodellene, fører til større behov for nye typer kompetanse, og ikke minst stiller nye krav til sikkerhet og beredskap.
- Bransjen er preget av behovet for rask digital utvikling. Data er det sentrale i endringen og hovedingrediensen i fremtidens forretningsmodeller. Utveksling av data i sanntid er nødvendig for å sikre at det kan fattes bedre beslutninger i alle ledd, sier Ida Fjellstad, som jobber som rådgiver mot energi og maritimt i Northcom.
I konkurranseutsatte næringer må kommunikasjonsløsningene bidra til å skape fortrinn i markedet.
- Den norske flåten er fortsatt en av de største og viktigste i verden, og leder an i det digitale kappløpet. Samtidig har rederiene satset mye på å ha de mest bærekraftige skipene. En felles utfordring for alle til sjøs er nettverkstilgang for å utføre kritisk kommunikasjon, og for å ta valgene som gjør at driften blir mer effektiv og mer bærekraftig, sier Fjellstad.
Last ned guiden for sikker maritim kommunikasjon her.
Alltid på det beste nettet
Fjellstad mener bransjen nå er veldig opptatt av god kommunikasjon for å forbedre driften, av sikkerhetsårsaker der cybersikkerhet er høyt prioritert, og ikke minst av hensyn til de som jobber opp mot det maritime.
For å lykkes best mulig samarbeider Northcom tett med ledende globale teknologipartnere, leverandører av kommunikasjonsløsninger og innovasjonsmiljøer som jobber med å skape nye standarder.
Hensikten er å sikre at kundene hele tiden får tilgang til de nyeste, beste og tryggeste tjenestene og løsningene på alt fra infrastrukturen for Tetra, smarte løsninger som integrerer kommunikasjonssystemene, og ikke minst robuste tilnærminger for de som ønsker å legge opp til mer fjerndrift av systemene fra land.
- Vi er derfor godt vant til strenge krav om redundans og bruk av spesialsystemer som tåler vær og vind, og ikke minst som kan brukes i høyrisikosoner som EX-produkter.
Bedre bruk av satellitt
Digitalisering og det grønne skiftet, med fjernstyring, tingenes internett, sensorikk og behovet for at stadig mer skal snakke sammen er de største trendene innen maritimt akkurat nå, ifølge Fjellstad.
- Bransjen er inne i en ganske omfattende endring knyttet til behovet for robust kommunikasjon og gode digitale løsninger. Mye skjer på nettverkssiden for å skalere opp til 5G, og smartere bruk av SD- WAN teknologi for å smartere styre og komprimere datatrafikken uansett tid og sted. Løsningene må sikre mer effektiv drift og ta hensyn til en stadig større mengde datatrafikk, sier hun.
Ute på det store havet, er det fortsatt satellitt som gjelder, men her finnes nå en ny maskinvare som bruker de tilkoblingene som er tilgjengelige for å sikre så rask og kostnadseffektiv tilkobling som mulig.
- Smart teknologi bidrar til å prioritere det som er kritisk kommunikasjon for skipet, slik at man kun kommuniserer det som er nødvendig, og at båndbredden brukes til riktige formål, fortsetter hun.
Enklere drift
– Fremover vil det meste handle om 5G for operasjoner nært land, og enda smartere teknologi for å kommunisere med båter, mennesker, installasjoner og sensorer. Teknologien gjør at mer vil styres fra operatørrom på land, og drivstoffet for innovasjonen er gode nettverk med høy hastighet.
Med ny teknologi kommer også smartere arbeidsformer. Vi har gått fra å være fornøyd med å kunne snakke med folkene langt borte på de syv hav, til dagens behov som er at mennesker, maskiner og sensorer er tilkoblet internettet i sanntid.
- Digitaliseringen, og faktisk også pandemien, har skapt en betydelig oppsving i mengden data som utveksles mellom sjø og land. Derfor er det stadig større krav til teknologien som skal bære denne kommunikasjonen. Det finnes nå mye ny teknologi som kan få til mer og til en lavere kost, avslutter Fjellstad.
Last ned guiden for sikker maritim kommunikasjon her.